E-commerce is een van de meest snelgroeiende markten van deze tijd. Het is niet meer dan normaal dat mensen de producten die ze nodig hebben bestellen op het internet en deze een paar dagen later op hun deurmat hebben liggen. Van deur tot deur komt er een hoop kijken, het logistieke aspect van deze markt betreft vaak een uitdaging. De vraag is: hoe worden producten zo efficiënt en goedkoop mogelijk verzonden en wat komt daarbij kijken? Het magazijnbeheer speelt een grote rol bij deze vraag. Het optimaliseren van het magazijn is een proces dat continu in beweging is en altijd toe is aan verandering. Dit zijn een aantal manieren om het beheer van het magazijn te verbeteren.
Geef producten een vaste plek
Structuur is een van de belangrijkste kenmerken van een goedlopend E- commerce bedrijf. Zonder structuur zal het proces stroever lopen en daardoor ten koste gaan van efficiëntie. Een manier om dit te optimaliseren is door vaste plekken te creëren voor de producten, en vaste routes voor de magazijnmedewerkers. Voor elke stap in het verzendproces kan er een zone worden gemaakt waardoor iedereen weet waar hij moet zijn.
Kies de juiste strategie
Elk bedrijf heeft andere doeleinden en werkt met verschillende producten dus ook elk bedrijf heeft behoefte aan een andere strategie. De logistieke strategieën zijn met name gebaseerd op de hoeveelheid van producten die in het bedrijf in de omloop zijn. Zo heeft een bedrijf met heel weinig producten geen vaste strategie nodig en kan een medewerker meerdere bestellingen op zich nemen, een bedrijf met heel veel producten zal na moeten denken over een bepaalde mate van automatisering.
Labelen
Zorg dat alle producten etiketten krijgen. Ook de vouwkratten of kunststof bakken kunnen voorzien worden van een naam, een functie of gekenmerkt worden aan de hand van de inhoud. De producten kunnen dan samen opgeslagen worden.
Efficiënt verzenden
Wanneer er sprake is van een hoop producten, is het verstandig om het proces van het verzenden ook te optimaliseren door te automatiseren. Wanneer de producten worden ingepakt in een automatisch proces, scheelt dat ontzettend veel stappen waardoor je tijd en dus geld zal besparen. Het is een investering in het bedrijf, de tijd die bespaart wordt kan immers gebruikt worden om andere veranderingen in het bedrijf door te voeren waardoor er de ruimte is om het bedrijf continu te optimaliseren. Kleine veranderingen kunnen een grote impact hebben.