Kernwaarden binnen je onderneming

Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden binnen een onderneming. Het zijn drijfveren of eigenschappen die precies laten zien waar de onderneming voor staat. Vaak heeft een onderneming 5 kernwaarden die de bedrijfscultuur duidelijk maken. Zo kan het zijn dat een bedrijf zegt dat ze daadkrachtig, zorgvuldig en klantvriendelijk zijn. Het opzetten van kernwaarden is vooral een strategische beslissing. Op deze manier weten alle medewerkers precies wat ze moeten doen en wat de klant kan verwachten. Dit voorkomt veel discussies, die juist je onderneming naar beneden kan halen. Het is een belangrijk onderdeel van je personeelsbeleid zowel voor grote bedrijven als kleine bedrijven. Maar hoe stel je de juiste kernwaarden op? In dit artikel gaan we hier uitgebreid op in, zodat je er meer over te weten komt.

Hoe stel je de juiste kernwaarden op?

Hoe kom je er nu precies achter welke kernwaarden bij je onderneming passen? Je kunt hier alleen achter komen als je in gesprek gaat met je personeel. Het personeel weet namelijk precies hoe het bedrijf werkt en waar het in uitblinkt. Door goed te praten met je personeel, is het eenvoudig om de kernwaarden te bepalen. Het is van groot belang dat de kernwaarden niet over je product of dienst gaan, maar juist over de mentaliteit binnen je bedrijf. De klant moet namelijk in een keer kunnen zien wat je bedrijf belangrijk maakt en waarvoor je staat. Er zijn diverse waarden waar je uit kunt kiezen, zoals aandacht, betrouwbaar, daadkracht, discipline, flexibel, passie en zorgzaam. Natuurlijk zijn er nog veel meer kernwaarden en verschilt het per onderneming waar je voor kiest. Je kunt de kernwaarden op de homepage van je website zetten, zodat iedereen het kan zien.

Vlootschouw

Het personeel van je onderneming is van groot belang voor het succes. Soms kan het daarom ook handig zijn om in kaart te brengen wat je medewerkers precies bijdragen aan het succes. Met een vlootschouw is dit een eenvoudige taak en kun je dit precies in kaart brengen. Je krijgt een mooi visueel inzicht in de prestaties van je personeel en je kunt precies zien wat ze doen. Soms kan het namelijk zijn dat een medewerker onvoldoende bijdraagt en kun je op deze manier direct bijspringen. Ga het gesprek aan met de medewerker, zodat je erachter kan komen wat er veranderd moet worden. Het is als eigenaar van een onderneming altijd erg belangrijk dat je hier een duidelijk overzicht van hebt.

 

Recente berichten

Meer blogs zoals deze?